اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

همانطور که میبینید فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان حاصل تجربیات تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer است که توانسته ایم به کمک جمعی از فرهنگیان برجسته کشور سعی خود را در تنظیم فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان انجام دهیم . امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی شما عزیزان داشته باشیم. شما با استفاده از فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان قطعا رضایت لازم را خواهید داشت .

استفاده از اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

گزارش اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

همگان در آموزش و پرورش تأكيد دارند كه بايد دانش‌آموزان افرادي موفق و شهرونداني مؤثر در جامعه شوند، درحالي‌كه فعاليت‌ها بايد طوري طراحي شوند كه دانش‌آموزان بتوانند خويشتن را در جهت كسب موفقيت ياري نمايند( كافمن و زان، ترجمه سليمي و اسحاقيان، ۱۳۷۷). هم چنین ما در عصر جهش های تکنولوژیک، در یک شرایط رقابتی سنگین در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که رقبا با استفاده از بهره فعالیت های جمعی، پروژه های بزرگی را اجرا می کنند و بدین وسیله سلطه خود را بر جهان می افزایند، بی تفاوتی نسبت به فواید کار جمعی می تواند موقعیت ما را در جهان تضعیف کند.

اقدام پژوهی

نحوه نوشتن اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

چطور یک اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی را بنویسیم؟ برای نوشتن یک اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی اشاره ای داشته باشید.

چگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی چیست

اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی درواقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سالها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا این مقوله کارورزی سه خود را ثبت می کنند.در چرخة بهبود وضعیت کارآموزی که بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحی آموزشی متمرکز است درگیر می نمایند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدریس می پردازند.

یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است. معلم باید فعالیت های یادگیری از طریق همیاری را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی توانند موفق باشند مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سال‌هاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستي‌هاي آن يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي دست‌اندركاران آموزش و پرورش است.

تعریف اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

در رابطه با تعریف اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی نظر این است که اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجویان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و غلبه بر ترس از تغییرمی باشد. همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد. وآزمایش درآوردن طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد.

فرصتهای یادگیری و نگرش به کاربرد کارورزی سه و استفاده از الگوهای برتر تدریس در معلمان کنش پژوه بیشتر از معلمان عادی است.

مراحل اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

نمونه اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی فردی

آیا در پی آنید که اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی یعنی چه ؟.باید گفت که اقدام پژوهی احترام به همدیگر و روابط اجتماعی، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

رشد روزافزون جمعيت دانش‌آموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميم‌گيري مشترك، استقلال نسبي، انعطاف‌پذيري، روش‌هاي غيرمتمركز و مشاركت‌جويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي مديران و معلمان و دانش‌آموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياست‌هاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسه‌محوري و توسعه مشاركت همه‌جانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم مي‌شود.

اقدام پژوهی چگونه خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر و روابط مرسوم اجتماعی را در دانش آموزان نهادینه کنم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۲۹ صفحه

 اقدام پژوهی چگونه خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر و روابط مرسوم اجتماعی را در دانش آموزان نهادینه کنم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت جام دانش

کانون تخصصی پژوهش در عمل یکی از بهترین گروه های تخصصی تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

دیباچه مطالب نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان

مهارت هاي اجتماعي

رفتارهايي هستند كه فرد را قادر به تعامل مؤثر و اجتناب از پاسخ هاي نامطلوب نموده و بيانگر سلامت رفتاری و اجتماعی افراد هستند . اين مهارت ها ريشه در بسترهاي فرهنگي واجتماعي داشته و شامل رفتارهايي نظير پيشقدم شدن در برقراري روابط جديد، تقاضاي كمك نمودن و پيشنهاد براي كمك به ديگران است.(فصلنامه پايش ص۱۴۸)

ارتباط جتماعی :

ارتباط عبارتند از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتار های انسانی از یک شخص به شخص دیگر . به طور کلی هر فرد برای ارتباط با دیگران و انتقال پیام های خود با ایشان برنامه ریزی می کند و در این رهگذر از وسایل مختلف بهره می جوید.

.(شعاری نژاد،۱۳۷۷،ص۷)

ناسازگاری :

به بازخورد و واکنش نادرست و زیان آور شخص نسبت به محرکات اجتماعی و محیطی اطلاق می شود . عوامل اختلالات سازگاری عبارتند از عوامل پزشکی ، عوامل تربیتی « اختلالات عاطفی و هیجانی » ، عوامل ارثی ، عوامل محیطی و سازگاری(همان)

ناسازگاری کلامی :

بازخورد و واکنش نادرست و زیان آور شخص به محرکات اجتماعی و محیطی که به صورت گفتگو و محاوره انجام می شود .(همان)

روابط اجتماعی :

به مجموعه عمل ها و عکس العمل هایی که یک فرد در زندگی خود با آن رو به روست مانند روابط دوستانه و محاورات روزانه (مایروهمکاران،۱۳۷۳،ص۵)

سازگاری اجتماعی :

رفتار های متناسب با هنجار ها و ارزش های مورد قبول اجتماع تا بتوان از این طریق خود را با محیط هماهنگ ساخت .( شعاری نژاد،۱۳۷۷،ص۸)

گروه همسالان :

عمل اصلی تشکیل گروه هم سالان تشابه سنی گروه می باشد که به خاطر تمایلات و خواسته ها و گرایش های یگ گروه سنی دور هم جمع می شوند و تشکیل گروه همسالان را می دهند .(همان)

احترام گذاشتن:

عبارتست است ازکسی یا چیزی رامورد تکریم قراردادن وبزرگ داشتن آن

دانش آموز

آن که علم بیاموزد . در این پژوهش منظور نوجوانانی هستند که در سنین ۹-۱۰سالگی  هستندودر مقطع  تحصیلی ابتدایی در نظام آموزش وپرورش ایران طبق برنامه خاصی برای تحصیل به مدرسه می رود.

افزایش

در این پژوهش عبارتست از فزونی یک رفتار مثل احترام  وبهبود آن در بین دانش آموزان

توانستن

منظور قدرت وتوانایی انجام کاری را داشتن است.

پیشینه تحقیق

خانم مريم ايماني در پروژه كارشناسي خود با موضوع :آموزش مهارتهاي اجتماعي به كودكان جهت اخذ مدرك كارشناسي آموزش ابتدائي از مركز آموزش عالي فرهنگيان مشهد زيرنظر استاد راهنما آقاي دكتر منفردي درسال تحصيلي

۱۳۸۲-۱۳۸۱به نتايج زير دست پيدا كرده است:

نتیجه:

الف-مهارتهای اجتاعی در معلم باعث بهبود روابط اجتماعی در کودکان می شود.و می توان نتیجه گرفت با توجه به اهمیتی که معلمین در نزد فراگیران دارند کلیه رفتار واعمال آنها متاثر از رفتار واعمال معلمان است.

ب-ارتباط متقابل همسالان باعث رشد اجتماعی کودکان می شود وهمسالان به عنوان سرمشق می توانند بر رفتار کودکان اثر گذارند.

ج-بازی های گروهی ودسته جمعی باث رشد مهارت های اجتماعی کودکان می شود.بازی باعث رشد جنبه اجتماعی شخصیت کودک می شود  وکودک در خلال بازی گروهی مفاهیم اجتماعی مانند نوبت گرفتن ،احترام به حقوق دیگران و….رافرامی گیرند.

د-رسانه های گروهی باعث رشد مهارتهای اجتماعی در کودکان می شود.تاثیر آن در تحقیقات ۴۱/.عنوان شده است.

ن-برخوردار بودن والدین از مهارت های اجتماعی باعث تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان می شود.وباتوجه به اینکه ۸۰/.ازمعلمان اعتقاددارندتاثیربرخورداری والدین از مهارتهای اجتماعی بررشد مهارتهای اجتماعی کودکان وسلامت روانی وعاطفی آنها نقش اساسی دارد.

۲-آقايان محمد رضا پرچمی عراقی ومحمد حسن دولتی درسال ۱۳۷۷  به منظور اخذ درجه كارشناسي رشته آموزش ابتدائی ازدانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به بررسی میزان اجتماع پذیری بین همسالان پسر چهارده دبستان ورابطه آن با خصوصیات شخصیتی آنها پايان نامه خود رازير نظر دکتر غلامرضا خوئی نژاد به اين موضوع اختصاص داده وبه نتايج زير دست يافتند:

هدف کلی از این پژوهش تعیین میزان اجتماع پذیری(محبوب ومطرودبودن)پسران بر اساس گروه سنجی وچگونگی ارتباط آن با خصوصیات شخصیتی آنها(درون وبرون گرائی،نوروتیک وپرخاشگری)است.

نتیجه گیری:الف-برطبق پژوهش انجام شده بین میزان وجهه اجتماعی دانش آموزان وخصوصیات شخصیتی آنها از نظر درونگرایی وبرونگرایی رابطه

هم اکنون تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer نمونه پروژه جدیدی را جهت بهره مندی شما عزیزان با عنوان اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان قرار داده است. اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان نمونه دقیقی از فایل حاضر است که توسط تیم پژوهشی تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer جهت بهره مندی شما عزیزان قرار داده است. تیم تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer از هیچ تلاشی در راستای تنظیم فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان نهایت تلاش خود را نموده است و محتویات فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان را به تایید می رساند.

معنی داری وجود دارد.

ب-همچنین بین میزان وجهه اجتماعی دانش آموزوخصوصیات شخصیتی آنها از نظر نوروز وعدم نوروز رابطه معنی داری وجود ندارد.

ج-بین میزان وجهه اجتماعی دانش آموزان وخصوصیات شخصیتی آنها از نظر پرخاشگری وعدم پرخاشگری رابطه معنی داری وجود دارد.

۳-در مقاله اي درمجله ي علمي پژوهشي اصول بهداشت رواني در تابستان ۱۳۸۸ ، سال يازدهم،  شماره ۲پياپي(۴۲) ص ۱۴۸-۱۴۱  كه توسط دكتر يوسف  شاهي و دهمکارانش به بررسي  تاثير سطح تحصيلات والدين بر مهارتهاي اجتماعي و مشكلات رفتاري دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون پرداخته شده است يافته هاي زير بدست آمده است:

روش كار: پژوهش حاضر از نوع گذشته نگر بوده وجامعه ي آماري آن را ۱۲۹ دانش آموز ۷ تا ۱۲ ساله ي مدارس استثنايي شهر تهران مبتلا به – نشانگان داون در سال تحصيلي ۸۶-۸۵و والدين شان تشكيل دادند.

اين دانش آموزان به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از مناطق آموزش و پرورش استثنايي شمال، جنوب، مركز، شرق و غرب شهر تهران انتخاب شدند و سپس پرسشنامه در اختيار والدين آن ها قرار گرفت.

جهت تحليل داده ها از واريانس تك متغيره استفاده شد.

يافته ها: نتايج اين پژوهش نشان داد كه بين سطح تحصيلات مادر و ميزان مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون تفاوت معني داري وجود دارد(P<0/001)در حالي كه بين سطح تحصيلات پدر و مهارتهاي اجتماعي اين دانش آموزان تفاوت معني داري مشاهده نشد.(P=0/06)

هم چنين بين سطح تحصيلات والدين و مشكلات رفتاري دانش آموزان مبتلا به نشانگان داون با مقدار احتمال(P=0/46)براي مادران ومقدار احتمال (P=0/52)براي پدران تفاوت معني داري مشاهده نگرديد.

نتيجه گيري: از يافته هاي به دست آمده مي توان نتيجه گيري كرد كه بين سطح تحصيلات مادران و ميزان مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان مبتلا به نشانگانداون رابطه ي مستقيم و مثبتي وجود دارد.

بررسی رابطه سازگاری اجتماعی کودکان با پیشرفت تحصیلی آنان که در سال ۷۸-۱۳۷۷ توسط عبدالله مشهدی انجام گرفته نتایج ذیل را بیان نموده است .

الف – مهمترین عوامل انسانی که در رشد اجتماعی کودکان نقش عمده ای را ایفا می کند عبارتند از محیط خانواده ، مدرسه ، همسالان و اجتماع که خانواده مهمترین و اولین عامل تربیت اجتماعی و جامعه پذیری فرد محسوب می شود . بعد از خانواده معلمان و مدیران و همسالان الگو و نمونه خوبی برای رشد و تربیت کودک به شمار می روند .

ب – ویژگی های رشد اجتماعی : استقلال ، پذیرش مسئولیت ، آینده نگری ، میانه روی و امید واری و خوش بینی

۲) تحقیقی تحت عنوان رابطه بین میزان پذیرش اجتماعی با میزان هوش در کودکان پسر مقطع ابتدایی کلاس چهارم در شهرستان تربت جام توسط حمید تیموری و رضا خدادادی در سال ۱۳۷۵ انجام گرفته نتایج ذیل حاصل گردیده است .

الف – بین میزان هوش فرد با میزان مقبولیت اجتماعی رابطه ای معنی دار وجود دارد و هر چه فرد از هوش بیشتری برخوردار باشد می تواند مقبول تر باشد . زیرا او با شرایط محیط سازگاری بهتری ایجاد کرده است .

ب – از موارد کاربرد پژوهش : کمک به پذیرش اجتماعی و ارتقاء سطح تحصیلات آن ها ، به کار گیری موثر در جهت رفع مشکلات اجتماعی و نارسایی های هوش دانش آموزان ، به کار گیری بهتریتن و کاملترین شیوه برای پذیرش اجتماعی بهتر .

یافته های علمیارتباط جتماعی :

ارتباط عبارتند از فن انتقال اطلاعات و افکار و رفتار های انسانی از یک شخص به شخص دیگر . به طور کلی هر فرد برای ارتباط با دیگران و انتقال پیام های خود با ایشان برنامه ریزی می کند و در این رهگذر از وسایل مختلف بهره

می جوید ( مایر و همکاران ، ۱۳۷۳ ،ص ۵ )

ارتباط و سازگاری اجتماعی به عنوان نشانه سلامت روان ، از مباحثی است که جامعه شناسان ، روان شناسان ، روانکاوان و به ویژه مربیان در دهه های اخیر توجه خاص به آن مبذول داشته و بیش از آن که روان شناسی و روانکاوی در دنیای ناشناخته درون انسان به کاوش پردازد و بیش از آن که بهداشت روانی و نقش آن در حفظ سلامت ارتباطات اجتماعی شناخته شود اغلب ناسازگاری ها و رفتارهای غیر اجتماعی و ضد اجتماعی به علت های نا معلوم نسبت داده می شد و به جای هر نوع درمان و کمکی به بیماران صرفا از راه مجازات های غیر عادلانه ظلمی بر او روا می داشتند . این روش نه تنها از بیماری های اجتماعی نمی کاست بلکه افراد مبتلا را به ورطه ی هولناک سوق می داد . (همان)

انسان هر چه قدر در در برقراری ارتباط و سازگاری اجتماعی موفق تر باشد به رشد و تعالی در خور شایسته مقام خویش خواهد رسید که این همان تعلیم تربیت است و بزرگترین مانع این موفقیت عدم درک متقابل و سوء تفاهم بین افراد می باشد . به طور کلی در تمام ارتباطات انسانی از قبیل روابط ملت و دولت ، رئیس و مرئوس ، استاد و شاگرد همواره موضوع فهم وتفاهم مشکل بزرگی بوده است به طوری که بعضی قرن بیستم را قرن سوء تفاهم می نامند .اهل شناخت نیز می دانند که سوء تفاهم ، بد فهمی و کج فهمی چه اثرات خانه بر اندازی در محیط خانوادگی و کاری دارد . ( گینات ، ۱۳۶۹ ، ص۵ )

مهارت های اجتماعی :

مهارت هایی اند که نوجوانان را برای تعامل با سایر افراد اجتماع آماده می کنند و از آن جایی که یکی از مهمترین اهداف مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزشی کشور رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان از طریق برنامه های آموزشی و پرورشی می باشد . و نیز آینده ی کشور در گرو موفقیت های آنان در امر تعلیم و تربیت می باشد و با توجه به این که سازگاری اجتماعی کودکان و نوجوانان در رابطه با تعلیم تربیت بسیار مهم می باشد روابط سالم و درست بین کودک و محیط او شامل هم سالان ، معلم  و خانواده و … می باشد .   از طرفی زندگی آدمی در نیم قرن اخیر همواره با رشد سریع جمعیت و تغییرات سریع اجتماعی و رفتاری و صنعتی تحولات عظیمی یافته و به نظر می رسد که شمار بزرگی از کودکان و نوجوانان دچار مشکلات سازگاری اجتماعی و رفتاری و عاطفی هستند ضرورت برنامه ریزی مربوط به پرورش مهارت های اجتماعی بیشتر آشکار می شود و بر والدین و معلمان است که آگاهی لازم از اینمهارت ها بدست آورند . اجتماعی کردن صحیح کودکان به عنوان یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت چنین ضرورتی را بیشتر را آشکار می کند .(مولوی،۱۳۸۸،ص۳۲۲)

از جمله رفتارهای اجتماعی سازگاری کلامی و همدلی کردن ، سلام کردن ، دوست یابی و … است ونوجوانانی که بیشترین مشکلات ارتباطی را دارند آن هایی هستند که از سوی دوستان و همسالان طرد شده و نمی خواهند با دیگران همراه شوند و یا برای جلب توجه دست به هر کاری می زنند از اذیت و آزار کلامی گرفته تا جسمی و پرخاشگری و … که اگر چنانچه این حالت ادامه پیدا کند در بزرگسالی نیز مورد بی مهری و بی تفاوتی قرار گرفته و ناراحت و دلخور و غمگین خواهند بود ، برای غلبه بر این حالات روحی و روانی دست به هر کاری زده حتی کارهای ناشایست و ناخوشایند و مواد مخدر .(همان)

مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی استعدادی است که باعث بروز رفتارهایی می شود که به صورت مثبت یا منفی تقویت می شود و نه رفتارهایی که مورد تنبیه واقع می شوند یا توسط دیگران خاموش می شوند این مهارت ها می توانند در روابط آدمی با دیگران نتایج مثبت و موفقیت امیزی به وجود اورند . اگر چه کسب مهارت های اجتماعی یکی از عناصر اساسی اجتماعی شدن آدمی در کلیه ی فرهنگ ها بوده است لیکن در دو سه دهه ی اخیر است که موردتوجه دانشمندان قرار گرفته است از میان تئوری های روان شناسی ، نظریه ی یادگیری اجتماعی بیشتر  به این مسئله پرداخته است . مهارت های اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه ، مهارت در ارتباط گیری با گروه ، مهارت گوش دادن ، مهارت همدردی ، مهارت در ارتباط غیر کلامی ، مهارت در تشخیص احساس های خویش ، مهارت کنترل خویش است . این مهارت ها که در برخی از ویژگی های خود با یکدیگر وجوه مشترک دارند از جهات دیگر دارای عناصر مخصوص به خود هستند .(کارتلج،۱۳۶۹،ص۱۵)

عوامل تعیین کننده ی مهارت های اجتماعی را می توان اساسا شامل دو دسته شناختی و رفتاری دانست . منظور از عوامل شناختی مهارت های مربوط به حل مسئله و قدرت استنباط است . آن چه که به حل مسئله مربوط می شود مستلزم برخورد با مسئله ، تشخیص مسئله ، توجه به راه حل های متفاوت ، انتخاب یکی از راه حل ها و ارزیابی از نتیجه کار است . هر چه آدمی بهتر بتواند به این مقتضیات پاسخ مثبت بدهد قدرت سازگاری و بهداشت اجتماعی او بهتر خواهد بود اما آن چه که به قدرت استنباط اجتماعی مربوط است به حوزه های دریافت شخصی و چگونگی رشد فرد در هر حوزه بستگی دارد . این حوزه ها عبارتند از :

دریافت از افراد ، دوستی ، همسالان و روابط والدین با فرزند . وضعیت رشد فرد در رابطه با هر یک از این حوزه ها از مراحل زیر می گذرد : دریافت از افراد به صورت اشیاء ، آگاهی از مقصود دیگران ، وقوف به آگاهی دیگران نسبت به مقصود خود شخص ، آگاهی از خصوصیات ثابت و قابل پیش بینی شخصیت و وقوف بر انگیزه های ناآگاهانه . با چنین دریافتی از وضعیت مهارت های اجتماعی می توان چهارچوب برنامه ریزی برای رشد این مهارت ها در فرد را تعیین نمود . علاوه بر مهارت های فوق توانایی مقابله در برخورد با دیگران نیز ، علی رغم ضرورت انعطاف پذیری و تطبیق خود با وضعیت ،حائز اهمیت است و وجود آن در میان مهارت های اجتماعی لازم است و فرد باید به آن مجهز شود . (همان،ص۱۶)

ویژگی های مهارت های اجتماعی

استقلال : یکی از نخستین نشانه های اجتماعی شدن است . استقلال یعنی توانایی انجام کار بدون کمک گرفتن از دیگران یعنی ما توانایی آن را داشته باشیم که گه گاهی هم تنها باشیم و از این تنهایی لذت ببریم یا برخی کارها را به تنهایی انجام دهیم این آزادی و استقلال نتیجه دو عامل است :

الف ) احساس توانایی فرد در هدایت اعمالش یعنی عدم احتیاج به دیگران

ب ) درک او از اعتمادی که دیگران در تقسیم کار به پیدا می کنند .

استقلال ویژگی مهمی است اما در عین حال زیاده روی در آن به نوعی عقب ماندگی می انجامد . ما در جامعه ای به سر می بریم که هر لحظه از زندگیمان عملا با دیگران و در ارتباط با آن ها می گذرد یک انسان رشد یافته ضمن استفاده از هم فکری و همکاری دیگران به استقلال خویش هم اهمیت می دهد و آن را حفظ می کند .

پذیرش مسئولیت

پذیرش مسئولیت باعث می شود فرد در موقعیت بالاتر قرار گیرد و وظایف سنگین تری را متعهد شود و این به افزایش تجربه  و کارآیی او کمک می کند .

آینده نگری

ویژگی دیگر انسان اجتماعی آینده نگری است او درک می کند که تصمیمات امروزش ممکن است بر زندگی فرداها و سال های

آینده اش اثر گذار باشد .بنابر این هرچه را که به دست می آورد خرج نمی کند یکی از نشانه های عدم اجتماعی شدن خرج کردن بی رویه ی پول و برداشتی این گونه اززندگی است .

میانه روی

مشخصه اصلی بلوغ اجتماعی است که لذت ها و حتی کار خود را متعادل نگه می دارد و اگر هم برای او ممکن باشد بیشتر ساعات خود را صرف تفریح و لذت بردن بکند هرگز چنین کاری را نمی کند و ساعات معینی را برای آن کار در نظر می گیرد به طوری که به وظایف اصلی خود لطمه ای نزند و به تجدید قوا و تمدید اعصاب او کمک کند .

امیدواری و خوش بینی :

کسانی که شخصیت های محکم و استواری دارند و به رشد اجتماعی رسیده اند در مواقع شکست و ناکامی روحیه ی خود را نمی بازند و به کوشش خود ادامه می دهند و در صورت تکرار شکست فعالیت خود را از سر می گیرند و از پذیرش اجتماعی فرار نمی کنند .

( وانیز من ۱۹۸۳ )

 

 

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی  

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی  

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی  

کسب نتایج  پیرامون مقوله نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی  

راهکار ها و پیشنهادات نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی

فهرست منابع مورد استفاده نهادینه کردن خصلت نیکوی احترام به شخصیت همدیگر در دانش آموزان اقدام پژوهی

منابع

–  اكبري،‌ مشكلات نوجواني و جواني، انتشارات معبود، ۱۳۷۴

–  افروز، روانشناسي كمرويي و روش هاي درمان- نشر فرهنگ اسلامي ۱۳۷۹

–  اثربخشي سايكودرام بر عزت نفس و كمرويي دانش آموزان كه توسط معصوم  رجايي

(پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه تربت جام )

– رمضاني (۱۳۷۳) در پژوهشي (پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه فردوسي) تحت عنوان ((تكنيك هاي آموزش ابزار وجود در درمان كمرويي و عدم قاطعيت دانش جويان))

– حيدر پور و همكاران (۱۳۷۸) (فصلنامه انديشه هاي تازه در علوم تربيتي ۴،۴۱-۵۲

مطلبی که در رابطه با اقدام پژوهی به ذهنم رسید این است که فایل اقدام پژوهی دائما در حال بروز رسانی و اضافه نمودن جزئیات می باشد. اقدام پژوهی در ارتباط با جزئیاتش کاملا دقیق و به روز می باشد. با توجه به تغییرات بخشنامه ها فایل اقدام پژوهی نیز مانند سایر فایل های موجود در سایت می بایست کلیه محتویات به روز را شامل شود. دوستان گرامی شما می توانید با دریافت فایل اقدام پژوهی از دقیق ترین فایل آموزشی در راستای نیازمندی های خود بهره ببرید. سایت حاضر با در اختیار داشتن منابع عظیم و قدرتمند در راستای نگارش و تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی پیشگام در عرصه تدوین فایل های آموزشی می باشد.

آنچه در رابطه با فایل اقدام پژوهی باید بدانیم :

مرجع فایل اقدام پژوهی در سایت حاضر می باشد.

فایل حاضر دائما در حال آبدیت و بروز رسانی می باشد.

فایل اقدام پژوهی اختصاصی تدوین شده و از سایت خاصی کپی نشده است.

با توجه به اینکه تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی مستلزم زمان و هزینه بالایی از سمت تیم پژوهشی ما می باشد ، لذا از کپی برداری و انتشار فایل های سایت جدا اجتناب ورزید.

برای دانلود اقدام پژوهی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

با عنایت به مسائل فوق تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer سعی داشته است با ارائه خدمات جدید در گردآوری فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان سهم کوچکی در نظام آموزشی ایفا کند سروران محترم می توانید فایل اقدام پژوهی معلم پایه پنجم دبستان را از لینک سمت راست صفحه دانلود نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

52 − = 51