اقدام پژوهی دبیر تاریخ چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟

اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

همانطور که میبینید فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ حاصل تجربیات تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer است که توانسته ایم به کمک جمعی از فرهنگیان برجسته کشور سعی خود را در تنظیم فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ انجام دهیم . امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی شما عزیزان داشته باشیم. شما با استفاده از فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ قطعا رضایت لازم را خواهید داشت .

استفاده از اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

گزارش اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

همگان در آموزش و پرورش تأكيد دارند كه بايد دانش‌آموزان افرادي موفق و شهرونداني مؤثر در جامعه شوند، درحالي‌كه فعاليت‌ها بايد طوري طراحي شوند كه دانش‌آموزان بتوانند خويشتن را در جهت كسب موفقيت ياري نمايند( كافمن و زان، ترجمه سليمي و اسحاقيان، ۱۳۷۷). هم چنین ما در عصر جهش های تکنولوژیک، در یک شرایط رقابتی سنگین در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که رقبا با استفاده از بهره فعالیت های جمعی، پروژه های بزرگی را اجرا می کنند و بدین وسیله سلطه خود را بر جهان می افزایند، بی تفاوتی نسبت به فواید کار جمعی می تواند موقعیت ما را در جهان تضعیف کند.

اقدام پژوهی

نحوه نوشتن اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

چطور یک اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس را بنویسیم؟ برای نوشتن یک اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس اشاره ای داشته باشید.

چگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس چیست

اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس درواقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سالها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا این مقوله کارورزی سه خود را ثبت می کنند.در چرخة بهبود وضعیت کارآموزی که بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحی آموزشی متمرکز است درگیر می نمایند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدریس می پردازند.

یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است. معلم باید فعالیت های یادگیری از طریق همیاری را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی توانند موفق باشند مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سال‌هاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستي‌هاي آن يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي دست‌اندركاران آموزش و پرورش است.

تعریف اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

در رابطه با تعریف اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس نظر این است که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجویان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و غلبه بر ترس از تغییرمی باشد. همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد. وآزمایش درآوردن طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد.

فرصتهای یادگیری و نگرش به کاربرد کارورزی سه و استفاده از الگوهای برتر تدریس در معلمان کنش پژوه بیشتر از معلمان عادی است.

مراحل اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

نمونه اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس فردی

آیا در پی آنید که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس یعنی چه ؟.باید گفت که اقدام پژوهی دبیر تاریخ علاقه به درس، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

رشد روزافزون جمعيت دانش‌آموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميم‌گيري مشترك، استقلال نسبي، انعطاف‌پذيري، روش‌هاي غيرمتمركز و مشاركت‌جويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي مديران و معلمان و دانش‌آموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياست‌هاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسه‌محوري و توسعه مشاركت همه‌جانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم مي‌شود.

اقدام پژوهی دبیر تاریخ چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۶ صفحه

اقدام پژوهی دبیر تاریخ چگونه می توان علاقة دانش آموزان نسبت به درس را افزایش داد؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت جام دانش

کانون تخصصی پژوهش در عمل یکی از بهترین گروه های تخصصی تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی دبیر تاریخ می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی دبیر تاریخ را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی دبیر تاریخ موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

دیباچه مطالب افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

چکیده و مقدمه موضوع افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

بیان مسئله پژوهش افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

شرایط و توصیف وضعیت حاضر افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

جمع آوری داده ها و شواهد یک افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

هم اکنون تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer نمونه پروژه جدیدی را جهت بهره مندی شما عزیزان با عنوان اقدام پژوهی دبیر تاریخ قرار داده است. اقدام پژوهی دبیر تاریخ نمونه دقیقی از فایل حاضر است که توسط تیم پژوهشی تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer جهت بهره مندی شما عزیزان قرار داده است. تیم تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer از هیچ تلاشی در راستای تنظیم فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ نهایت تلاش خود را نموده است و محتویات فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ را به تایید می رساند.

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ

تجزیه و تحلیل اطلاعات

انگیزه کم دانش آموزان نتایج مشهود بود، در قسمت دوم موانع یادگیری بیشترین درصد به حجم مطالب کتاب و نداشتن جذابیت و داشتن دروس سخت در یک روز(بخصوص دانش آموزان سوم انسانی که چهار درس سخت در روز سه شنبه دارند)بیشترین درصد در قسمت سوم اختصاص به برگزاری اردوهای علمی و تدریس به صورت هوشمند دارد. بنابراین هدف اصلی اینجانب بر این تحقق یافت که انگیزة دانش آموزان را به نحوی بالا ببرم که میزان فعالیت آنها در کلاس درس افزایش یابد.

انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آنها

در رویکردهای جدید تعلیم و تربیت عرضة اطلاعات کافی نیست. بلکه روش تدریس دوسویه از اهمیت ویژه برخوردار است.نقش اصلی بر عهدة فراگیران گذاشته می­شود که با مشارکت مستقیم خود به فرایند یادگیری شکل می­دهند و شیوه های تفکر کردن را تمرین می­کنند.البته با کمک روش های دیگر و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی مثل رایانه، تصاویر، کتب و نقشه ها می­توان به افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان و زمینه سازی بروز خلاقیت آنان کمک کرد. [۴]بنابراین برای رفع مشکل علاقة دانش آموزان تصمیم گرفتم که آنان را در کلاس درس فعال سازم. برای رسیدن به هدف فوق تصمیم گرفتم یک راه حل موقتی که شامل ۷طرح بود را اجرا کنم.

۱-پرسش و پاسخ گروهی

برای پرورش خلاقیت و روحیه جستجو گری ونقد پذیری دانش آموزان یکی از روش های موثر روش پرسش و پاسخ می­باشد.[۵] در این راستا دانش آموزان کلاس دوم انسانی به ۵گروه ۵ نفره تقسیم شدند. برای هر درس در ترم دوم مطالبی برای فعالیت گروهها مشخص شد. دانش آموزان در منزل درس مربوط به هر گروه را مطالعه می­کردند. پس از ارزشیابی درس گذشته در ابتدای درس جدید پرسشی را مطرح می­کردم به طور مثال: چه عواملی باعث انحلال و سقوط حکومت طاهریان شد؟ دانش آموزان در گروههای خود به بحث می­پرداختند و نتیجة بحث را به صورت گزارش ارائه می­دهند. به عنوان مثال پاسخ گروه اول: فعالیت های جنبش عیاران در منطقة سیستان باعث سقوط حکومت طاهریان شد. پاسخ گروه دوم: فعالیت های شیعیان مثل علویان و سادات شیعی و…….باعث انحلال حکومت طاهریان شد. پس از ارائه گزارش گروهها اینجانب توضیحات کافی داده و در صورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی خواهم کرد. از درس چهاردهم تا هفدهم کتاب هرجلسه کلاس دوم انسانی با این روش پیش رفت. این روش موجب اعتماد به نفس بیشتر در دانش آموزان شد و منجربه ایجاد علاقه و تفکر خلاق در آنها شد و قدرت اظهارنظر دانش آموزان را تقویت کرد. برای ایجاد رقابت میان دانش آموزان ارزشیابی مستمربه شکل تیمی و گروهی انجام می­شد. که در پایان جلسه گروه های برتر نیز اعلام می­شد.

۲-استفاده از رایانه و نمایش فیلم

یکی دیگر از ابزارهای موثر کمک آموزشی برای درک بهتر حوادث تاریخی فیلم های آموزشی هستند. چون در بیشتر کلاسهای درس روش تدریس به صورت سخنرانی، سنتی و تکراری است، دانش آموزان از نمایش فیلم و استفاده از رایانه استقبال می­کنند. در مبحث هخامنشیان برای کمک به تدریس از فیلم شکوه تخت جمشید در کلاس دوم انسانی استفاده شد. در کلاس سوم انسانی نیز درس سیزدهم کتاب ( اوضاع ایران از سقوط دولت صفویه تا قاجاریه) با استفاده از اسلایدهای آموزشی تدریس شد. در مبحث تاریخ انقلاب نیز برای کمک به تدریس از فیلم داستان انقلاب در کلاس سوم ریاضی استفاده شد.

۳- استفاده از تصاویر و نقشه ها

یکی از راههای افزایش درک بصری در تفهیم و تفسیر مطالب تاریخی استفاده از تصاویر است. به عنوان نمونه در مبحث هخامنشیان وقتی که از اقدامات کوروش کبیر گفته شد، در قسمت تدوین اولین منشور حقوق بشر از پوستر مربوط به این اثر استفاده شد. در مباحث دوران پیش از تاریخ، تصاویر یافته های تازة باستان شناسی تصاویر سگ های مومیایی شده درمصر، ارابة طلایی مربوط به گنجینة جیحون و تابوت لک لک در مصر نشان داده شد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

کسب نتایج  پیرامون مقوله افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

راهکار ها و پیشنهادات افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ اقدام پژوهی دبیر تاریخ 

فهرست منابع مورد استفاده افزایش علاقه دانش آموزان به درس تاریخ  اقدام پژوهی دبیر تاریخ

فهرست منابع و مآخذ

ابراهیمی، غلامرضا، «راه های ایجاد انگیزه در درس تاریخ» ، www.go-ra-kiar.blogfa.com.، ۹/۱۰/۹۰٫

خیراندیش، عبدالرسول، « درس تاریخ و مسئلة حفظ کردن آن» ،از مجموعه راهکارهای آموزش تاریخ به کوشش نصرالله صالحی، تهران، شورا، ۱۳۸۸٫

سلیقه دار، سکینه، «نقش دبیران تاریخ در رشد و خلاقیت دانش آموزان، رشد، دورة دوازدهم، ش۳، بهار ۱۳۹۰٫

فضلی خانی، منوچهر، راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران، آزمون نوین، ۱۳۸۴٫

قاسمی پویا، اقبال، راهنمای معلمان پژوهنده، تهران، مولف، ۱۳۸۳٫

– منوچهر فضلی خانی، راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران، آزمون نوین، ۱۳۸۴، ص۵۶-۵۷٫

مطلبی که در رابطه با اقدام پژوهی دبیر تاریخ به ذهنم رسید این است که فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ دائما در حال بروز رسانی و اضافه نمودن جزئیات می باشد. اقدام پژوهی دبیر تاریخ در ارتباط با جزئیاتش کاملا دقیق و به روز می باشد. با توجه به تغییرات بخشنامه ها فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ نیز مانند سایر فایل های موجود در سایت می بایست کلیه محتویات به روز را شامل شود. دوستان گرامی شما می توانید با دریافت فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ از دقیق ترین فایل آموزشی در راستای نیازمندی های خود بهره ببرید. سایت حاضر با در اختیار داشتن منابع عظیم و قدرتمند در راستای نگارش و تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی دبیر تاریخ پیشگام در عرصه تدوین فایل های آموزشی می باشد.

آنچه در رابطه با فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ باید بدانیم :

مرجع فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ در سایت حاضر می باشد.

فایل حاضر دائما در حال آبدیت و بروز رسانی می باشد.

فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ اختصاصی تدوین شده و از سایت خاصی کپی نشده است.

با توجه به اینکه تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی دبیر تاریخ مستلزم زمان و هزینه بالایی از سمت تیم پژوهشی ما می باشد ، لذا از کپی برداری و انتشار فایل های سایت جدا اجتناب ورزید.

برای دانلود اقدام پژوهی دبیر تاریخ و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

با عنایت به مسائل فوق تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer سعی داشته است با ارائه خدمات جدید در گردآوری فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ سهم کوچکی در نظام آموزشی ایفا کند سروران محترم می توانید فایل اقدام پژوهی دبیر تاریخ را از لینک سمت راست صفحه دانلود نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

19 − = 15