اقدام پژوهی مهارت های زندگی

اقدام پژوهی مهارت های زندگی

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که اقدام پژوهی مهارت های زندگی به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

همانطور که میبینید فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر حاصل تجربیات تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer است که توانسته ایم به کمک جمعی از فرهنگیان برجسته کشور سعی خود را در تنظیم فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر انجام دهیم . امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی شما عزیزان داشته باشیم. شما با استفاده از فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر قطعا رضایت لازم را خواهید داشت .

استفاده از اقدام پژوهی مهارت های زندگی توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از اقدام پژوهی مهارت های زندگی استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

گزارش اقدام پژوهی مهارت های زندگی

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

همگان در آموزش و پرورش تأكيد دارند كه بايد دانش‌آموزان افرادي موفق و شهرونداني مؤثر در جامعه شوند، درحالي‌كه فعاليت‌ها بايد طوري طراحي شوند كه دانش‌آموزان بتوانند خويشتن را در جهت كسب موفقيت ياري نمايند( كافمن و زان، ترجمه سليمي و اسحاقيان، ۱۳۷۷). هم چنین ما در عصر جهش های تکنولوژیک، در یک شرایط رقابتی سنگین در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که رقبا با استفاده از بهره فعالیت های جمعی، پروژه های بزرگی را اجرا می کنند و بدین وسیله سلطه خود را بر جهان می افزایند، بی تفاوتی نسبت به فواید کار جمعی می تواند موقعیت ما را در جهان تضعیف کند.

اقدام پژوهی

نحوه نوشتن اقدام پژوهی مهارت های زندگی

چطور یک اقدام پژوهی مهارت های زندگی را بنویسیم؟ برای نوشتن یک اقدام پژوهی مهارت های زندگی باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک اقدام پژوهی مهارت های زندگی، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در اقدام پژوهی مهارت های زندگی اشاره ای داشته باشید.

چگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در اقدام پژوهی مهارت های زندگی شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در اقدام پژوهی مهارت های زندگی چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن اقدام پژوهی مهارت های زندگی را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت اقدام پژوهی مهارت های زندگی شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

اقدام پژوهی مهارت های زندگی چیست

اقدام پژوهی مهارت های زندگی درواقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سالها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا این مقوله کارورزی سه خود را ثبت می کنند.در چرخة بهبود وضعیت کارآموزی که بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحی آموزشی متمرکز است درگیر می نمایند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدریس می پردازند.

یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است. معلم باید فعالیت های یادگیری از طریق همیاری را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی توانند موفق باشند مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سال‌هاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستي‌هاي آن يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي دست‌اندركاران آموزش و پرورش است.

تعریف اقدام پژوهی مهارت های زندگی

در رابطه با تعریف اقدام پژوهی مهارت های زندگی نظر این است که اقدام پژوهی مهارت های زندگی یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجویان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و غلبه بر ترس از تغییرمی باشد. همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد. وآزمایش درآوردن طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که اقدام پژوهی مهارت های زندگی در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد.

فرصتهای یادگیری و نگرش به کاربرد کارورزی سه و استفاده از الگوهای برتر تدریس در معلمان کنش پژوه بیشتر از معلمان عادی است.

مراحل اقدام پژوهی مهارت های زندگی

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب اقدام پژوهی مهارت های زندگی و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

نمونه اقدام پژوهی مهارت های زندگی فردی

آیا در پی آنید که اقدام پژوهی مهارت های زندگی یعنی چه ؟.باید گفت که اقدام پژوهی مهارت های زندگی، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

رشد روزافزون جمعيت دانش‌آموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميم‌گيري مشترك، استقلال نسبي، انعطاف‌پذيري، روش‌هاي غيرمتمركز و مشاركت‌جويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي مديران و معلمان و دانش‌آموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياست‌هاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسه‌محوري و توسعه مشاركت همه‌جانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم مي‌شود.

اقدام پژوهی چگونه توانستم با برگزاری کلاس های مهارت های زندگی و تبیین موضوع در بالا بردن سطح بهداشت و سلامت روان دانش آموزان سهمی داشته باشم؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۳۲ صفحه

اقدام پژوهی چگونه توانستم با برگزاری کلاس های مهارت های زندگی و تبیین موضوع در بالا بردن سطح بهداشت و سلامت روان دانش آموزان سهمی داشته باشم؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت جام دانش

کانون تخصصی پژوهش در عمل یکی از بهترین گروه های تخصصی تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی پیرامون مقاله ارتقا سلامت روان دانش آموزان

دیباچه مطالب ارتقا سلامت روان دانش آموزان

چکیده و مقدمه موضوع ارتقا سلامت روان دانش آموزان

بیان مسئله پژوهش ارتقا سلامت روان دانش آموزان

شرایط و توصیف وضعیت حاضر ارتقا سلامت روان دانش آموزان

جمع آوری داده ها و شواهد یک ارتقا سلامت روان دانش آموزان

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات ارتقا سلامت روان دانش آموزان

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با ارتقا سلامت روان دانش آموزان

هم اکنون تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer نمونه پروژه جدیدی را جهت بهره مندی شما عزیزان با عنوان دانلود اقدام پژوهی مدیر قرار داده است. دانلود اقدام پژوهی مدیر نمونه دقیقی از فایل حاضر است که توسط تیم پژوهشی تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer جهت بهره مندی شما عزیزان قرار داده است. تیم تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer از هیچ تلاشی در راستای تنظیم فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر نهایت تلاش خود را نموده است و محتویات فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر را به تایید می رساند.

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن ارتقا سلامت روان دانش آموزان

انتخاب راه حل موقتی

امروزه در اصلاح و درمان بسياري از اختلالات شخصيتي و رفتاري كودكان و نوجوانان مثل كمرويي، گوشه گيري، لج بازي، پرخاشگري به عنوان اولين و مهمترين گام، به ارزيابي و پرورش احساسات، عزت نفس، تقويت اعتماد به نفس، مهارت هاي فردي و اجتماعي آنان مي پردازند، عزت نفس، ميزان اعتماد به خود، مهم بودن رضايت از رابطه ي خانواده و دوستان و معلمان، توانايي مراقبت از خود، باور كردن ارزشمندي خود، ابراز وجود و اظهار نمودن خود است. (كلمرو كلارك۱۳۷۳)

(كينگ و كريچ بان ۱۹۹۸)، در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند كه برنامه مهارت هاي فردي و اجتماعي و ايجاد رابطه موثر با ديگران براي اشخاصي كه عزت نفس پايين دارند مفيد است. زيرا آنهايي كه در ارتباط با ديگران مشكل دارند، مهارت هاي فردي موجب تشويق و تعامل گروهي و همچنين وابستگي متقابل مي شود. هاميلتون و كليني، ۱۹۹۹) روي افرادي كه مرتكب جرم شده بودند، آموزش مهارت هاي فردي و اجتماعي را اجرا كردند و به اين نتيجه رسيدند كه ارتكاب جرم تعداد دو سوم آنان كاهش يافته است (لنينگز،۱۹۹۲)، در پژوهش خود به اين نتيجه رسيد كه مهارت هاي  فردي و اجتماعي باعث افزايش خويشتن نگري و عزت نفس جوانان شه است.

(تقي زاده هروي، ۱۳۸۲) در بررسي هاي تحقيقي خود به اين نكته دست يافت كه ۸۹% جوانان، كسب مهارت هاي فردي و اجتماعي را به عنوان واكنش هاي سودمند و ابزارهايي براي جستجوي حمايت اجتماعي- عاطفي و حمايت اجتماعي سازگار اعلام داشته اند. نتايج پژوهش (مستعلمي، ۱۳۸۱)- (صفايي، ۱۳۸۳)- (عليمرداني، ۱۳۸۴)، نشان مي دهد كه مهارت هاي اجتماعي با عزت نفس افراد و سلامت رواني آنها ارتباط معني داري دارد. (يزدي و بني اسدي، ۱۳۸۴)

همچنين مطالعات متعدد حاكي از آن است كه منبع كنترل دروني با سلامت رواني و احساس رضايت از زندگي ارتباط مثبت دارد و افرادي كه داراي منبع كنترل دروني هستند از فشار رواني كمتري در زندگي خود رنج مي برند. از آنجايي كه افراد داراي منبع كنترل دروني، موفقيت ها و شكست هاي خويش را به شخص خود (كوشش يا توانايي شخصي) نسبت مي دهند و باور دارند كه كارآمدي، تدبير، سخت كوشي، احتياط مسئوليت پذيري منجر به پيامدهاي مثبت مي شود، بنابراين معتقدند كه توانايي كنترل زندگي خود را دارند و قادر به حل بسياري از مشكلات هستند و همين امر سلامت رواني آنان را تامين مي نمايد. در حالي كه افراد داراي منبع كنترل بيروني موفقيت ها و شكست هاي خود را به عواملي مانند شانس و تصادف نسبت مي دهند و باور دارند كه عوامل محيطي مانند شانس، تصادف، بيماري، دشواري تكليف و ديرگاه و اعمال افراد قدرتمند در سرنوشت آنان بسيار موثر است. بنابراين معتقدند كه توانايي كنترل زندگي خود را ندارند و هر چه در زندگي آنها اتفاق مي افتد ناشي از عوامل بيروني است و خارج از كنترل آنان است.

طبق نظر «براتون و فيست» ميزان درجه اي كه افراد مسئوليت امور زندگي را به خودشان نسبت مي دهند در مقابل عوامل ديگر مهم است و تعيين كننده نوع منبع كنترل آنان است.

«تلادو و همكاران، ۱۹۷۴» دريافتند كه توانايي بيشتر در حل مساله به عنوان يك مهارت با افزايش عزت نفس و منبع كنترل دروني ارتباط مثبت دارد. (به نقل از سازمان بهداشت جهاني، ترجمه: نوري قاسم آبادي، محمدخاني، ۱۳۷۷)

برخي از مطالعات رابطه بين منبع كنترل و شيوه هاي مقابله اي را بررسي كردند و به اين نتيجه دست يافته اند كه منبع كنترل دروني به طور معناداري با سازگاري عاطفي ارتباط دارد و يك عامل حفاظت كننده در مقابل استرس مي باشد.

به عنوان مثال «كاك، هانن و سارجنت» به نقل از «هيون، ۱۹۹۶) در مورد استرس زندگي بين دانش آموزان مقطع دبيرستان در آمريكا مطالعه اي انجام دادند و دريافتند كه دانش آموزان داراي منبع كنترل دروني، سازگاري بهتري در مقابل اضطراب دارند و از توانايي هاي جسماني بيشتري برخوردارند.

با توجه به مطالب فوق مي توان گفت كه افراد داراي منبع كنترل دروني به توانايي، خويش در كنترل وقايع زندگي معتقدند و در مقابله با مشكل از شيوه مقابله اي متمركز بر حل مساله استفاده مي كنند. بدين معنا كه از طريق تصميم گيري و طرح ريزي جهت حل مشكل اقدام به حل مساله مي نمايند. در حالي كه افراد داراي منبع كنترل بيروني معتقدند كه توانايي كنترل وقايع زندگي خويش را ندارند و عوامل ديگري غير از توانايي شخصي ايشان موثرند به همين جهت از شيوه مقابله اي متمركز بر هيجان در مقابله با مشكلات استفاده مي كنند بدين معنا كه به جاي تمركز بر مشكل، بر هيجانات و احساسات خويش متمركز مي شوند و دست به تلاش هايي جهت تنظيم عكس العمل هاي هيجاني خويش مي زنند.

اجرای راه حل و نظارت برآن

پس از جمع آوری داده ها و اطلاعات پژوهش اقدام به برگزاری کلاس های مهارت های زندگی در سطح مدرسه نمودم که کلاس هایم عبارت بودند از:

  1. مهارتهاي مربوط به ارتباط بين فردي/ روابط انساني
  2. مهارتهاي مربوط به حل مساله / تصميم گيري
  3. مهارتهاي مربوط به سلامت جسماني/ حفظ سلامتي

۴٫مهارتهاي مربوط به رشد هويت / هدف در زندگي

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی 

راهکار ها و پیشنهادات ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی

فهرست منابع مورد استفاده ارتقا سلامت روان دانش آموزان اقدام پژوهی 

 فهرست منابع

  1. آزاد، حسين، نجات، حميد (۱۳۷۸). «سلامت روان از ديدگاه اليس». فصلنامه علمي-پژوهشي اصول بهداشت رواني. سال اول. شماره ۴

۲٫ادبي، راضيه (۱۳۷۹)، «بررسي رابطه پايگاه هويت و سلامت رواني در اوايل و اواسط نوجواني».

  1. حسيني، سيدابوالقاسم (۱۳۷۸). «مفاهيم و اهداف بهداشت رواني». فصلنامه علمي – پژوهشي اصول بهداشت رواني. سال اول. شماره اول .
  2. سازمان بهداشت جهاني. برنامه آموزش مهارتهاي زندگي. ترجمه: نوري قاسم آبادي، ربابه، محمدخاني، پروانه (۱۳۷۷).
  3. طارميان، فرهاد (۱۳۷۸). «مهارتهاي زندگي تعاريف و مباني نظري». مجله ژرفاي تربيت، سال اول، شماره ۴ .
  4. طارميان، فرهاد، ماهجوتي، هيار، فتحي، طاهر (۱۳۷۸). مهارتهاي زندگي، چاپ دوم، تهران، انتشارات تربيت.

مطلبی که در رابطه با اقدام پژوهی به ذهنم رسید این است که فایل اقدام پژوهی دائما در حال بروز رسانی و اضافه نمودن جزئیات می باشد. اقدام پژوهی در ارتباط با جزئیاتش کاملا دقیق و به روز می باشد. با توجه به تغییرات بخشنامه ها فایل اقدام پژوهی نیز مانند سایر فایل های موجود در سایت می بایست کلیه محتویات به روز را شامل شود. دوستان گرامی شما می توانید با دریافت فایل اقدام پژوهی از دقیق ترین فایل آموزشی در راستای نیازمندی های خود بهره ببرید. سایت حاضر با در اختیار داشتن منابع عظیم و قدرتمند در راستای نگارش و تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی پیشگام در عرصه تدوین فایل های آموزشی می باشد.

آنچه در رابطه با فایل اقدام پژوهی باید بدانیم :

مرجع فایل اقدام پژوهی در سایت حاضر می باشد.

فایل حاضر دائما در حال آبدیت و بروز رسانی می باشد.

فایل اقدام پژوهی اختصاصی تدوین شده و از سایت خاصی کپی نشده است.

با توجه به اینکه تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی مستلزم زمان و هزینه بالایی از سمت تیم پژوهشی ما می باشد ، لذا از کپی برداری و انتشار فایل های سایت جدا اجتناب ورزید.

برای اقدام پژوهی  و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

با عنایت به مسائل فوق تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer سعی داشته است با ارائه خدمات جدید در گردآوری فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر سهم کوچکی در نظام آموزشی ایفا کند سروران محترم می توانید فایل دانلود اقدام پژوهی مدیر را از لینک سمت راست صفحه دانلود نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 53 = 61