اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

یکی از راه های افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در هر نظامی، بحث افزایش توجه آنان است. موضوعی که اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم به خوبی به آن توجه میکند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمرکز بیشتری صورت گیرد و بتوان به آن جهت دهی مناسب را تحمیل کرد، میتوان انتظار بیشتری را از آن داشت.

همانطور که میبینید فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی حاصل تجربیات تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer است که توانسته ایم به کمک جمعی از فرهنگیان برجسته کشور سعی خود را در تنظیم فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی انجام دهیم . امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی شما عزیزان داشته باشیم. شما با استفاده از فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی قطعا رضایت لازم را خواهید داشت .

استفاده از اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم توسط معلمان باعث افزایش این توجه و تمرکز دانش آموزان میشود که این امر در افزایش بازدهی تحصیلی آنان تأثیر مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبی از اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم استفاده کنند و آن را در آموزش های خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دریافتی بسیار خوبی را خواهند داشت که باعث میشود این فعالیت را به دیگر معلمان نیز توصیه کنند.

گزارش اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

گروهی انجام ندادنِ کار، به معنی عدم استفاده از امکاناتی است که در اختیار داریم، کسانی که قابلیت قرارگرفتن در کنار ما و در یک گروه را دارند، با توانایی های مختلف خود، هر یک سرمایه بالقوه ای هستند که بی توجهی به آن ها عقلایی نیست. متخصصان امروز مي‌خواهند به ايجاد جهاني سالم و پويا كمك كنند، نه اينكه صرفاً دانش‌آموختگان را به بازار كار بفرستند.

ما واقعاً مي‌خواهيم فرصت‌هاي يادگيري را چنان فراهم كنيم كه دانش‌آموزان امروز شهروندان فرهيخته و توانمند فردا شوند، مسلماً چنين شهرونداني كه خوب تربيت شده‌اند براي فرزندان خود دنياي بهتري مي‌سازند. كارفرمايان روشنفكر خواستار همكاراني هستند كه در زمينه كار، سازمان و مشكلات همه ‌جانبه بارقه‌اي از شور و هيجان داشته باشند؛ يعني اعضاي فعال تمام‌وقت در محيطي كيفي باشند. تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركت‌هاي فعال و مستمر در جهت بهبود آنچه به كار مي‌بريم، مي‌باشد.

همگان در آموزش و پرورش تأكيد دارند كه بايد دانش‌آموزان افرادي موفق و شهرونداني مؤثر در جامعه شوند، درحالي‌كه فعاليت‌ها بايد طوري طراحي شوند كه دانش‌آموزان بتوانند خويشتن را در جهت كسب موفقيت ياري نمايند( كافمن و زان، ترجمه سليمي و اسحاقيان، ۱۳۷۷). هم چنین ما در عصر جهش های تکنولوژیک، در یک شرایط رقابتی سنگین در همه عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار داریم. در شرایطی که رقبا با استفاده از بهره فعالیت های جمعی، پروژه های بزرگی را اجرا می کنند و بدین وسیله سلطه خود را بر جهان می افزایند، بی تفاوتی نسبت به فواید کار جمعی می تواند موقعیت ما را در جهان تضعیف کند.

اقدام پژوهی

نحوه نوشتن اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

چطور یک اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم را بنویسیم؟ برای نوشتن یک اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم باید در ابتدا مشخصات و ویژگی های آن را ثبت کنید. به این صورت که تمامی مشخصات از جمله:

  • نام درس مورد نظر
  • پایه تحصیلی آموزشی
  • زمان
  • نام مدرسه
  • تعداد شاگردان
  • و…

ثبت میشود. پس از آن برای ادامه نوشتن یک اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم، باید اهداف آن را به خوبی بیان کنید و بگویید که هدف شما از نوشتن این سناریو چیست و در آخر قرار است که به چه چیزی برسید؟ پس از آن نیز به اهداف رفتاری در اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشاره ای داشته باشید.

چگونه و بر اساس چه الگویی قرار است تدریس کنید؟ روش های تدریس در اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم شما چیست؟ تمامی این ها را به خوبی بنویسید و ثبت کنید. فضای کلاس خود را شرح داده و به خوبی توضیح دهید. وسایل مورد استفاده شما در اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم چیست و همینطور بگویید که در انجام این فعالیت از دانش آموزان خود چه انتظاری دارید؟

تمامی مشخصات برای اجرا و نوشتن اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم را بیان کنید و در انتها نیز به نتیجه گیری کل فعالیت بپردازید. به این صورت اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم شما نوشته شد و توانستید یک فایل کامل را ثبت کنید.

اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم چیست

اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم درواقع یکی از رویکردهای بسیار مهمی است که در این سالها توجه بسیاری از معلمان و دانشجویان را برانگیخته است. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا این مقوله کارورزی سه خود را ثبت می کنند.در چرخة بهبود وضعیت کارآموزی که بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحی آموزشی متمرکز است درگیر می نمایند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدریس می پردازند.

یکی از روش های موفق که در پیشرفت تحصیلی تاثیر زیادی دارد یادگیری به شیوه همیاری یا کار گروهی است. معلم باید فعالیت های یادگیری از طریق همیاری را به گونه ای سازمان دهد که دانش آموزان احساس حقیقی وابسته بودن به یکدیگر را داشته باشند و بدانند که هیچ یک از اعضای گروه نمی توانند موفق باشند مگر اینکه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمایی تحصیلی شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سال‌هاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستي‌هاي آن يكي از دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جدي دست‌اندركاران آموزش و پرورش است.

تعریف اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

در رابطه با تعریف اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم نظر این است که اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم یکی از موثرترین فرایندهای اثربخشی فعالیت دانشجویان است. و برای یاری رساندن به خود و دانش آموزان برای کارورزی و غلبه بر ترس از تغییرمی باشد. همچنین ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی را به ارمغان دارد. وآزمایش درآوردن طراحی آموزشی و الگوهای برتر تدریس است. ازاین رو، می توان گفت که اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم در افزایش سطح دانش معلمان و یادگیری دانش آموزان نقشی بی بدیل دارد.

فرصتهای یادگیری و نگرش به کاربرد کارورزی سه و استفاده از الگوهای برتر تدریس در معلمان کنش پژوه بیشتر از معلمان عادی است.

مراحل اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم

الگوی نوین تدریس همان حکم سناریو را برای کارگردان دارد و به اعتراف همه کارگردانان هر قدر ،سناریو ،قوی تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتری می توان ساخت،بنابراین لازمه یک اجرا و تدریس موفق داشتن الگوی نوین تدریس قوی می باشد.

اما در حال حاضرمتأسفانه این مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اکثر معلمان بدون الگوی نوین تدریس وارد صحنه ی اجرا و تدریس می شوند و راحت ترین راه آزمون این ادعا و فرضیه آن است که یک پژوهشگر در یک روز خاص به چند مدرسه مراجعه کند و درصد معلمانی که با الگوی نوین تدریس وارد مدرسه می شوند را در یک تحقیق میدانی مورد مطالعه قرار دهد.

بهترین نمونه های الگوهای نوین تدریس را می توان در قالب اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم و کاروزی سه جستجو نمود که به بهترین شکل ممکن برای شما عزیزان نمونه های کاملی را در سایت نهاده ایم.

نمونه اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم فردی

آیا در پی آنید که اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم یعنی چه ؟.باید گفت که اقدام پژوهی بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم، به اجرا درآوردن آموخته های طراحی آموزشی در کارورزی سه و اجرای آن در مدرسه و کلاس درس است. این مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش می کند که آنان را در فرایند طرح سؤال بیاورد.همچنین برنامه ریزی، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازاندیشی و یادگیری گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و یادگیری از یکدیگر ترغیب سازد. این گونه موارد در کل کارورزی سه نامیده می شود.

رشد روزافزون جمعيت دانش‌آموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميم‌گيري مشترك، استقلال نسبي، انعطاف‌پذيري، روش‌هاي غيرمتمركز و مشاركت‌جويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمندي‌ها و خلاقيت‌هاي مديران و معلمان و دانش‌آموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياست‌هاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسه‌محوري و توسعه مشاركت همه‌جانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم مي‌شود.

اقدام پژوهی چگونه توانستم شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان را در کلاس درس کاهش دهم ؟ با نگارش برنامه قابل ویرایش ورد و به صورت کامل و دقیق در ۱۵ صفحه

اقدام پژوهی چگونه توانستم شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان را در کلاس درس کاهش دهم ؟ نمونه ای کامل و بی نظیر در سایت جام دانش

کانون تخصصی پژوهش در عمل یکی از بهترین گروه های تخصصی تهیه و تنظیم و نگارش اقدام پژوهی معلمان بر این باور است که در نگارش اقدام پژوهی مانند اقدام پژوهی می بایست کلیه مراحل نگارشی و تنظیم مقاله به صورت کامل و دقیق رعایت شود.در این رابطه هم اقدام پژوهی را تایید ومبتنی بر آخرین بخشنامه ارسالی از وزارتخانه می داند.

مطالبی که در اقدام پژوهی موجوداست عبارت است از :

اقدام پژوهی کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

دیباچه مطالب کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

چکیده و مقدمه موضوع کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

بیان مسئله پژوهش کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

شرایط و توصیف وضعیت حاضر کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

جمع آوری داده ها و شواهد یک کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

تفسیر و تجزیه داده ها و اطلاعات کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای نوین موقتی در رابطه با کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

ارائه راه حل ها وراهکارهای جدید و نظارت بر آن کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس

 تجزيه و تحليل داده ها:

پس از جمع آوري اطلاعات مورد نياز در مورد وضعيت تحصيلي سال قبل او وهمچنين وضعيت  خانوادگي و چگونگي برخورد او با ديگر  دانش آموزان ، معاونين مدرسه اعم از آموزشي وپرورشي ، معلم ورزش وضعيت رفتاري  او كه شايدبرخي از آنها علل ايجاد چنين اضطرابي بود و باعث ايجاد اختلال رفتاري دراو  شده بود ،را فهرست وار نوشتم و سعي بر جبران آنها كردم البته براي اين كار، از ديگر دانش آموزان، مدير مدرسه و خانوادهاو كمك گرفتم كه آنها نيز حاضر به همكاري با من شدند.

خلاصه يافته هاي اوليه:

پس از مطالعات انجام شده و صحبت هاي به عمل آمده نتايج زير را بدست آورديم.

    اينكه اضطراب مي تواند ريشه در يكي از مورد زير داشته باشد:

   حالات دروني فرد و انگيزه هاي ناخودآگاه 

  ناتواني فرد در مقابله با فشارهاي محيطي«فشار هايي كه از طرف نامادريش بخاطر دعواهاي كودكانه كه بين برادر ناتنيش و خود سكينه صورت مي گرفت ونامادريش تنها اورا مورد باز خواست قرار مي داد .»

   احساس جدايي يا طرد شدن« بي توجه اي نامادر ي او به او»

هم اکنون تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer نمونه پروژه جدیدی را جهت بهره مندی شما عزیزان با عنوان اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی قرار داده است. اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی نمونه دقیقی از فایل حاضر است که توسط تیم پژوهشی تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer جهت بهره مندی شما عزیزان قرار داده است. تیم تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer از هیچ تلاشی در راستای تنظیم فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی نهایت تلاش خود را نموده است و محتویات فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی را به تایید می رساند.

   احساس فقدان و يا از دست دادن حمايت هاي عاطفي  « مادر وي كه زمين گير شده بود ونامادريش جلو وي به فرزندش  خيلي محبت مي كرد .»

     تغييرات ناگهاني محيطي يا حوادث غير منتظره «سكته مادرش و زن دوم  گرفتن پدر او»

   يادگيري در منزل و محيط مثل يادگيري اضطراب ها و ترس هاي والدين 

     افكار و عقايد غيرمنطقي، غلط و اغراق آميز و … «اهميت ندادن به دختر در ميان بعضي از اقوام محلي »

چگونگي اجراي راه جديد:

با توجه به وظايف گفته شده به كمك مدير مدرسه و دانش آموزان در محيط كلاس فضايي ايجاد كرديم كه دانش آموز  در آن احساس امنيت و آرامش كند. با گروهبندي نمودن دانش آموزان و تقويت ارتباط مؤثر بين دانش آموزان و ايجاد فضايي آرام و صميمي در كلاس و نزديك شدن هر چه بيشتر به دانش آموزان، دادن* مسئوليت* به او شور و اشتياق بيشتري براي وجود دركلاس نشان مي داد. *مثلا : يكي از كارهايي كه انجام دادم تقسيم نمودن شيريني در كلاس توسط او بين دانش آموزان بود « برنامه اي قبلا  اجرا نموده بودم بدين صورت ، هر صدايي از صداهاي جدول  الفبــــــــــا را كه ياد گرفتيم وتمام صداهاي ا سم هر  دانش آموز؛از كلاس ، كه در آن جدول ياد گرفته شده بود، ودانش آموز توانست اسم خود را باتوجه به صداهايي كه خوانده بنويسد ، بايد فردا براي تمام كلاس شيريني بياورد وتقسيم نمودن شيريني ها را به او محول نمودم  بعد ازاينكه شيريني ها را تقسيم مي كرد پاكت جايزه ها راكه قبلا خودم مهيا نموده بودم به دست او مي دادم واز دانش  آموز ي كه  شيريني آورده بود خواستم تا جايزه ي خود را انتخاب نمايد .»

*انتخاب سر گروههاي درسي را بر عهده او نهادم .

گرد آوري اطلاعات (شواهد ۲):

گرچه از رفتار و اظهار دانش آموزان پيدا بود كه تغيير و تحولي در دانش آموز مورد نظر به وجود آمده است براي اين كه دقيقاً مشخص شود كه روشهاي به كار گرفته شده مؤثر بوده است يا نه تصميم گرفتم درباره ي آنچه انجام داده ام اطلاعات عيني و مؤثق جمع آوري كنم.

Ø     مقايسه ي مقياس هاي در دفتر ثبت شاخص  ؛دانش آموز مورد نظر پيش از آموزش و پس از آن

Ø       ارزشيابي از درس هاي تدريس شده

Ø     نظرخواهي از افراد اهل فن درباره نمونه ما و گزارش ها و روش هاي به كار گرفته شده«مشاور مدرسه»

Ø       نظرخواهي از دانش آموزان و اولياء دانش آموز مورد نظر درباره روش هاي جديد و نتايج آن

Ø     جواب دادن به سؤالات با اعتماد به نفس كامل در حضور دانش آموزان و ديگر كاركنان مدرسه

شواهد به دست آمده نشان داد كه روش ها مؤثر بوده و همه ابراز رضايت نمودند.

چگونگي ارزيابي راه حل جديد:پس از مشخص شدن وظايف مربوط و به كارگيري آن در بهبود بخشيدن به وضعيت سكينه  پس از مدتي تغيير رفتار در سكينه   قابل مشاهده بود.

    به طوري كه وضعيت درسي او روز به روز بهتر مي شد.

    در بحث ها كلاسي و فعاليت هاي محوله مشتاقانه شركت مي كرد.

جمع آوری شواهد دو  پیرامون مقوله کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی 

اجرای ارزشیابی تاثیر اقدامات نوین کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی 

اجرای گزارش نهایی و بیان تجدید نظر کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی 

کسب نتایج  پیرامون مقوله کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی  

راهکار ها و پیشنهادات کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی 

فهرست منابع مورد استفاده کاهش شدت بر طرف کردن ترس دانش آموز از معلم اشکان در کلاس درس اقدام پژوهی

  منابع : 

۱-  احمدي ، سيد احمد، مقدمه اي بر مشاوره و روان درماني ، انتشارات دانشگاه اصفهان ، ۱۳۷۱

۲-  بيرجندي ، پروين، روانشناسي رفتار غيرعادي ، نشر دهخدا ، ۱۳۷۵ .

۳-  جمال فر ، ترجمه، روانشناسي شخصيت ، انتشارات بعثت ، ۱۳۷۳ .

۴-  شاملو ، سعيد، آسيب شناسي رواني ، انتشارات رشد ، ۱۳۶۸

۵- سرمد ، غلامعلي نشر، روانشناسي كودك ، دوروني راحرز ، ترجمه آواي نور ، ۱۳۷۳ .

۶-مهري نژاد ، سيدابوالقاسم ،مشاوره و روان درماني كودكان مشكل دار ، ترجمه، انتشارات ابجد

۷- شكركن ، حسين ،روانشناسي اجتماعي ، ترجمه انتشارات رشد .

مطلبی که در رابطه با اقدام پژوهی به ذهنم رسید این است که فایل اقدام پژوهی دائما در حال بروز رسانی و اضافه نمودن جزئیات می باشد. اقدام پژوهی در ارتباط با جزئیاتش کاملا دقیق و به روز می باشد. با توجه به تغییرات بخشنامه ها فایل اقدام پژوهی نیز مانند سایر فایل های موجود در سایت می بایست کلیه محتویات به روز را شامل شود. دوستان گرامی شما می توانید با دریافت فایل اقدام پژوهی از دقیق ترین فایل آموزشی در راستای نیازمندی های خود بهره ببرید. سایت حاضر با در اختیار داشتن منابع عظیم و قدرتمند در راستای نگارش و تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی پیشگام در عرصه تدوین فایل های آموزشی می باشد.

آنچه در رابطه با فایل اقدام پژوهی باید بدانیم :

مرجع فایل اقدام پژوهی در سایت حاضر می باشد.

فایل حاضر دائما در حال آبدیت و بروز رسانی می باشد.

فایل اقدام پژوهی اختصاصی تدوین شده و از سایت خاصی کپی نشده است.

با توجه به اینکه تدوین فایل هایی نظیر اقدام پژوهی مستلزم زمان و هزینه بالایی از سمت تیم پژوهشی ما می باشد ، لذا از کپی برداری و انتشار فایل های سایت جدا اجتناب ورزید.

برای دانلود اقدام پژوهی و دریافت آن از لینک خرید استفاده نمایید.

با عنایت به مسائل فوق تیم تدوین فایل های پژوهشی atablesoccer سعی داشته است با ارائه خدمات جدید در گردآوری فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی سهم کوچکی در نظام آموزشی ایفا کند سروران محترم می توانید فایل اقدام پژوهی معلم پایه اول ابتدایی را از لینک سمت راست صفحه دانلود نمایید.

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

2 + 4 =